Velkommen til Grundigligaen! Tysk elektronikkgigant blir ligasponsor

Den tyske elektronikkgiganten GRUNDIG blir ligasponsor, med rett på navnet GRUNDIGligaen de neste tre årene.

Skrevet av Morten Løvø

Det er en aktiv samarbeidspartner Norsk Topphåndball og Norges Håndballforbund får på laget her.

– Vi er både glade og lettet over å ha kommet til enighet med en samarbeidspartner som har så høye ambisjoner for idretten, sier Erik Langerud, Generalsekretær i Norges Håndballforbund (NHF).

I Grundig har han funnet en sponsor med ambisiøse mål for norske toppdivisjoner. Hein Barthold i Norsk topphåndball er godt fornøyd med deres nye sponsor.

– De gjorde det klart helt fra starten av at de ønsket å være en partner vi kunne samarbeide med om å nå våre mål, og ikke bare være en tysk, rik onkel, forteller Barthold.

Innenfor de tre årene avtalen strekker seg, har NHF planer om å øke tilskuertallet i de øverste divisjonene med over 70 prosent. Ambisiøst, men oppnåelig, sier begge parter.

– Om seks år fra i dag, i 2020, skal vi arrangere håndball-EM her hjemme. Vi har det i bakhodet når vi nå håper å gjøre Grundigligaen til en attraktiv arena der vi kan utvikle neste generasjons håndballstjerner. Dette samarbeidet kan på mange måter markere en ny æra for norske håndballigaer, forteller Langerud entusiastisk.

Samme spill, ny sport

Hakan Bulgurlu, styreleder i Grundig, deler Langeruds optimisme. Det første som sto på agendaen da de to partene hadde blitt enige om en avtale, var å finne felles mål som Grundig kunne hjelpe NHF med å nå.

– Å være en aktiv bidragsyter er for oss en avgjørende del av det å være sponsor. Det å fylle håndballarenaene virket som et riktig sted å starte, sier Bulgurlu.

De to partene ble enige om mer ambisiøse mål enn bare en ren sponsoravtale. Blant annet skal de norske håndballigaene spille hovedrollen i alle Grundigs kommunikasjonsaktiviteter. Det betyr økt profilering av håndballigaene, men så er heller ikke Grundig ukjente med rollen som sponsor.

Den tyske hjemmeelektronikkleverandøren er allerede samarbeidspartner med den tyske Bundesligaen, en av verdens mest populære idrettsliager – hvor lagene spiller for fulle tribuner hver uke.

– Bundesligaen er jo, så klart, en helt annen sport, og stadionene er av en helt annen størrelsesorden. Likevel er prinsippene for sportssponsorater de samme. Involvering fungerer, og når det er gjort riktig, gir sponsorsamarbeid avkastning til begge parter, sier Bulgurlu.

2020 og videre

Mange nordmenn forbinder Grundig med TV-apparater og stereoanlegg, men det skal snart forandre seg, skal vi tro Bulgurlu. Den norskfødte Grundig-lederen har ambisjoner om at selskapet skal bli verdensledende – på hvitevarer. Og første skritt på veien, er Norge.

– Norge er kjempeviktig for Grundig i den forbindelse. Norske kunder er kunnskapsrike og kvalitetsbevisste. Det gjør at produktene våre virkelig vil settes på prøve. Hvis norske kunder liker produktene våre, vet vi at de er gode nok. Vi har det til felles med NHF og Norsk Topphåndball at vi ønsker å nå ut til et større publikum. Denne avtalen setter oss nå i stand til å samarbeide om dette, forteller styrelederen.

NHF ønsker at alle håndballtilhengerne der ute skal forlate komforten innenfor stuens fire vegger, og ta del i atmosfæren og spenningen når sesongen kastes i gang neste uke. Langerud håper at håndballtilhengere over det ganske land vil flokke til på Grundigligaens arenaer.

– Hvor attraktiv en publikumsidrett er, koker ned til to ting. Intensitets- og kvalitetsnivået på selve idretten, og hvorvidt den lykkes med å involvere publikum på tribunene. Dette sponsoratet vil hjelpe oss med å fremheve førstnevnte, og forbedre sistnevnte, sier Langerud.

GRUNDIGligaen på Tv2 Sumo

Mandag ble det også klart at TV2, NHF og NTH har inngått en ny avtale om sending av kampene i seriespillet.

GRUNDIGligaen blir dermed å finne på TV2 Sumo også i sesongen 2014 / 2015.