Møt vår nye kommersielle leder
På fredag presenterte også klubben Karl Magnus Skretting som ny kommersiell leder. Vipers.no fikk også en god prat med rogalendingen, og her kan du bli litt bedre kjent med Karl Magnus.
Først og fremst, kan du ikke fortelle litt om bakgrunnen din og hvem Karl Magnus er?
Jeg heter Karl Magnus Skretting, 38 år, gift med Sabina, og far til Ofelia (5) og Kornelius (2). Opprinnelig er jeg fra Rogaland, men jeg har bodd på Sørlandet sporadisk siden jeg var 19 år da jeg kom til byen som student. Da jeg kom hit endte jeg opp med å jobbe i utelivsbransjen som DJ, og etter det endte jeg opp med å jobbe innenfor mote og trivdes utrolig godt med det. Jeg elsket de menneskelige relasjonene, businessen, og jeg avanserte ganske fort i gradene.
Først ble jeg regionsleder og flyttet til Rogaland, men bare fem-seks måneder senere fikk jeg tilbud om å bli firmaets representant i Østerrike hvor vi skulle opprette flere nye avdelinger. Jeg jobbet med merkevarebygging og å etablere nye bedrifter, og jeg lærte veldig mye om meg selv av å jobbe i en annen kultur.
Etter noen år i Østerrike ble tiden moden for å produsere noen barn, og da bestemte jeg og kona oss for å flytte tilbake til Norge. Da endte jeg opp på hovedkontoret i Sandvika. Jeg jobbet inn mot de skandinaviske markedene, men da barnet kom bremset jeg litt ned og vi fant ut at vi ville flytte til et nytt sted der Ofelia og fremtidige barn kunne vokse opp i trygge omgivelser.
Da vi flyttet til Sørlandet hadde jeg lyst å gjøre noe helt annet enn det jeg hadde gjort frem til da, så da endte jeg opp med å få en jobb innenfor betong. Vennene mine trodde jeg var gal som plutselig skiftet radikalt beite, men det viste seg at menneskene og folkene ønsker de samme tingene både innenfor mote og betong. Uansett hvilken kultur man er i så vil folk ha de samme verdiene dekket: å bli elska, de vil ha en stabil jobb, og de vil få behovene sine oppfylt både på og utenfor jobb.
I Ribe Betong jobbet jeg med å profesjonalisere og hjelpe på den kommersielle biten. Vi utviklet menneskene og bedriften, og vi jobbet utrolig mye med bærekraft og å gjøre bedriften mest mulig rusta for fremtiden. Etter fire år var det igjen tid for å søke nye jaktmarker, og da kom jeg over Vipers Kristiansand.
Jeg har naturligvis fulgt med i media og sett på det utenfra, og jeg syns det er skandaløst at en så flott og stor merkevare har havna i denne situasjonen. Jeg syns dette prosjektet virker utrolig gøy, og styret har gjort en fantastisk jobb og tatt tak i mange ting allerede. Vi har fått carte blanche, og siden jeg er litt gal tenker jeg litt større enn her og nå. Denne klubben har et enormt potensiale, og jeg tror vi som mennesker er litt for flinke til å dempe oss selv og legge lokk på hva vi kan få til. Vi må ut av skallet og vi må få frem alle de gode verdiene som er i klubben. Vi har verdens beste håndballspillere, og da må vi prøve å løfte alt rundt til det samme nivået. Det blir litt av jobben min.
Du har, som du sier, bakgrunn fra både mote og betong. Hva tar du med deg inn i Vipers?
Først og fremst tar jeg med meg det jeg har lært om mennesker og relasjoner. Det er menneskene som står bak produktet og verdiene som går på å skape noe sammen. Da jeg jobbet innenfor mote handlet det om å skape behov og se behov. Det er en bransje der du skal få folk til å føle seg vel. I betongbransjen lærte jeg utrolig mye om grasrota i Norge. Vi er en bygg- og anleggsnasjon. Fellesnevnerne for alt sammen er yrkesstolthet. Det tar jeg med meg inn i håndballen. Vi har en tendens til å ta ting litt for gitt. Det viktigste blir kommunikasjon og å jobbe sammen. Jeg føler at kommunikasjon er noe av det vi glemmer mest i hverdagen. Vi snakker for lite sammen, og vi må bli flinkere til å samle mennesker rundt de tingene vi holder på med.
Hvorfor var det riktig å ta steget inn i Vipers nå? Klubben står jo ovenfor en veldig krevende periode
Det er mye gøyere å involvere seg i et prosjekt som har forbedringspotensiale enn et der alt går på skinner. Jeg har lyst å være med å skape noe, og det er utrolig gøy å kunne sette navnet sitt på noe der det kan gå bra. Vipers er noe folk holder kjært i hjertene sine, og det er viktig at vi klarer å ta vare på det etter beste evne. Vi må være uredde, og jeg ser mye mestring og glede i å ta en slik jobb.
Har du allerede gjort deg opp noen tanker om veien videre for det kommersielle sett under ett? Og hvordan videreutvikle B2B-konseptet?
Den første oppgaven er å ta vare på de eksisterende partnerne. Jeg skal lytte, jeg skal ta til meg tingene de har å si, og jeg skal løfte hele nettverket inn i en trestegsmodell jeg pleier å bruke. Vi har allerede forankret det lokale, så vi må ekspandere til det regionale, det nasjonale, og til slutt det internasjonale. Akkurat nå har vi et godt fundament i det eksisterende B2B-nettverket, og vi må ta vare på de eksisterende partnerne når vi begynner å invitere inn nye partnere.