Tidligere denne uka skjedde det noe litt uvanlig på Torvet i Kristiansand. To taxier, to blide taxisjåfører, og to blide håndballjenter kom sammen i skjønn forening. I et forsøk på å skape litt positivitet rundt taxinæringen stilte både Agder Taxi og Taxi Sør opp. Sammen med Vilde Jonassen og Karoline Olsen klarte de å skape litt oppstyr en formiddag i mai.

Vipers.no tok en prat med de to selskapene. Ole Stenbro hos Taxi Sør, og Carl Fredrik Holst hos Agder Taxi.

Ole, kan du si litt om situasjonen hos dere akkurat nå?

Akkurat nå er vi på rundt 70% av normalen. Det er en svak oppgang, men det er langt unna det det bør være for at drosjeeierne kan leve av det.

På det aller verste lå vi på under 10% av vanlig aktivitet. Da var det kritisk. Heldigvis klarte vi å komme oss igjennom det, og nå satser vi på at oppgangen fortsetter.

Hva med hos dere, Carl Fredrik?

Vi har gjort de nødvendige tiltakene for å holde driften i gang. Dessverre har vi måttet permittere enkelte ansatte, men vi har fortsatt en døgnåpen tjeneste, dog med minimale ressurser.

På det verste var vi ned mot 10% omsetning. Om vi kjørte 10 turer før krisen var vi nå nede i kun 1. Det var selvfølgelig kritisk, men nå er vi oppe på rundt 40-50%, så ting kommer seg. Det hjalp godt at skoler og barnehager åpnet.

Fortsatt mangler vi de store kontraktene våre. Med tanke på at Kjevik er mer eller mindre stengt, og det er mye mindre pasientreiser enn før, er det mange turer vi ikke får.

Er det farlig å kjøre taxi i disse dager, Carl Fredrik?

Nei. Tvert imot. Vi har veldig strenge rutiner for rengjøring av bil, og vi har føringer fra FHI som vi forholder oss til. Først og fremst handler det om avstanden mellom personer i bilen. Det er for eksempel ikke lov å sitte foran. I tillegg til det vaskes bilene regelmessig, og det er etter mitt syn trygt å ta taxi. I hvert fall sammenliknet med de andre kollektive transportmulighetene som finnes.

Ole?

Nei, som Carl Fredrik sa: det er den tryggeste kollektivtrafikken som finnes.

Vi fyller aldri opp bilen mer enn det går an, og vi rengjør mellom hver gang det er passasjerer i bilen. Vi kjører folk fra dør til dør, og blir ikke eksponert for noe som helst.

Kan du si litt om hvorfor dere velger å støtte Vipers selv i usikre tider, Ole?

Vi er fortsatt i den kontrakten som vi har undertegnet. Vipers er en utrolig god samarbeidspartner for oss, og har vært det både i gode og dårlige tider. Det setter vi enormt stor pris på, og det er noe vi håper vil fortsette.

Og for dere, Carl Fredrik?

Vi har en tro på at hverdagen kommer tilbake. Vi ser på dette som en midlertidig hump i veien, og vi skal tilbake igjen på normalt nivå. Da er det ingen grunn til å gjøre om på de langsiktige planene vi har lagt sammen med Vipers.

Hva betyr Vipers for dere i Agder Taxi, Carl Fredrik?

Vipers er en sterk merkevare. Ikke bare på Sørlandet, men i hele Norge. I tillegg er en av våre strategier at vi skal støtte opp om lokalsporten, og da er det naturlig at vi assosierer oss med Vipers.

Nå har vi vært med i et drøyt år, og vi utarbeider fortsatt mulighetene for hvordan vi kan utnytte B2B-samarbeidet enda mer. Allerede nå ser vi dog at det er god aktivitet og at folk er oppmerksomme på hverandre innad i nettverket, og det er utvilsomt lønnsomt for oss å være en del av det nettverket Vipers har bygd opp.

Og for Taxi Sør, Ole?

Vipers er et stort bidrag til å gjøre Kristiansand til en spennende by å være i, og Vipers bidrar til at Kristiansand blir satt på kartet. Det er en sterk merkevare som bringer med seg mye positivitet til regionen vår.

Tusen takk til både Agder Taxi og Taxi Sør, som støtter Vipers i både tykt og tynt!