Mina Hasselberg og Tuva Ulsaker Høve. Foto: Vipers Kristiansand.

Vipers er på Tik Tok!

Den siste tiden har Vipers hatt et sterkt ønske om å øke sin tilstedeværelse i sosiale medier, både for å bygge sterkere relasjoner med sitt publikum, men også for å lokke flere seere til håndballhallen. Plattformen Tik Tok har raskt etablert seg som en populær app, særlig når det gjelder markedsføring. Det er en relativt ny plattform, og det kan være vanskelig å vite hva slags innhold man skal produsere for å skape engasjement. Vipers har derfor, via et samarbeid med Noroff studenter, fått hjelp til å løfte Tik Tok-kontoen deres.

Tekst: Amalie Øvergård Risdal

Blant disse studentene finner vi, Tom Finsådal. Han synes det er utrolig gøy å få hjelpe verdens beste håndballag med å oppnå synlighet på akkurat denne plattformen, og har store planer for Tik Tok-kanalen til Vipers.

-Tik Tok er jo en plattform hvor Vipers ikke har vært til stede, frem til nå. Målet er å få bygget merkevaren Vipers sterk og synlig der også. Jeg ønsker å lage innhold som er litt mer lekent, og personlig. Rett og slett litt videoer som ikke alltid er like håndball-relatert, slik at publikum kan få se litt andre sider av spillerne.

Vipers har lenge vært aktive på Instagram, og bygget en solid følgerskare. Tom mener likevel at det er viktig å skille noe av innholdet som legges ut på de forskjellige plattformene.

– Tik Tok er jo en plattform hvor vi som sagt prøver å ha det litt løsere og litt mer morsomt. Det er en mer leken plattform. Det som postes der kan ofte oppfattes som litt mer tilfeldig, mens Instagram gjerne skal følge et visst format eller design.

For to uker tilbake fikk gjengen fra Noroff komme på trening med Vipers-spillerne, og filme innhold til blant annet Tik Tok. I den forbindelse spurte vi noen av jentene om deres forhold til Tik Tok.

– Vi har jo et visst forhold til det fra før. Det går mye i matinspirasjon, og tips og triks i hverdagen. Det er ofte sånne ting jeg kjører meg fast i, sier Silje Waade.

– Personlig har jeg et enormt forbruk på Tik Tok. For eksempel, seneste i går så kom jeg hjem fra trening, spiste mat og så lå jeg kanskje i to timer å så på Tik Tok- det var et sånn “Tik Tok-koma», forteller Mina Hesselberg.

Flere av jentene forteller at de har lagt ut Tik Tok- videoer på sine private kontoer, men de understreker at det kun er for gøy.

– Det går nok mye tid til å se på Tik Tok, men hvis man ser noe veldig gøy så prøver man det. Vi er nok ikke så gode på å lage danser, sier Silje.

Selv om alle jentene allerede har et forhold til Tik Tok, er det ikke alle som er like vant til å skulle lage, og stille opp på videoer. Det uttrykkes at det å filme på trening kan være mer komfortabelt, men at det også kan være moro å lage innhold som ikke bare er relatert til håndballen.

– Jeg har ikke noe imot å lage innhold som ikke er like håndball-relatert. Jeg tror vi tenker ekstremt mye på håndball til vanlig, så det å ikke alltid tenke på det kan være ganske digg, sier Mina.

– Jeg tror nok jeg kunne klart å få til en dans, smiler Silje.

Vipers er å finne på Tik Tok under brukernavnet “viperskristiansand”.